Gemeenten staan op een omslagpunt. De maatschappelijke uitdagingen nemen toe, de financiële ruimte wordt krapper en de digitale transformatie gaat in volle vaart door. Voor IT-managers en directeuren bedrijfsvoering is het daarom essentieel om een duidelijke strategische koers te bepalen voor de IT-dienstverlening.
Hoe houden we grip op technologische vernieuwing, waarborgen we legitimiteit, lossen we capaciteitsvraagstukken op én realiseren we bezuinigingen terwijl we tegelijk werken aan het vergroten van de digitale volwassenheid van onze organisatie? In dit artikel verkennen we deze vraagstukken aan de hand van enkele scherpe reflectievragen.
De huidige ontwikkelingen vragen om fundamentele keuzes in de inrichting van onze IT-landschappen. Daarom zoomen we in op een aantal kernonderwerpen en trends.
De wet van de snelheid: bijblijven én vooruitkijken
- Welke agile werkwijzen en flexibele IT-architecturen helpen ons om snel in te spelen op technologische vernieuwing?
- Hoe stimuleren we binnen IT-afdelingen een cultuur van experimenteren en leren?
Legitimiteit in het tijdperk van algoritmen
Gemeenten zetten in toenemende mate algoritmen in bij hun besluitvorming. Daardoor groeit de noodzaak om transparant te werken, beslissingen controleerbaar te maken en maatschappelijke verantwoording af te leggen. Alleen zo behouden we het vertrouwen van inwoners en zorgen we dat technologie op een eerlijke en uitlegbare manier bijdraagt aan het bestuur.
We richten audit trails en monitoringmechanismen in die de werking van algoritmen inzichtelijk en toetsbaar maken. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat we bij elke stap in de ontwikkeling en inzet van AI binnen de gemeenterekening houden met ethische waarden. Daarnaast worden algoritmen die een rol spelen in besluitvorming opgenomen in het algoritmeregister van de overheid, zodat inwoners kunnen nagaan welke systemen invloed hebben op overheidsbesluiten.
Urgentie: Het rapport Algoritmisch Bestuur uit 2020 waarschuwde al voor de risico’s van algoritmegebruik voor de legitimiteit van overheden. Die waarschuwing geldt vandaag de dag nog steeds, en vraagt om concrete en blijvende actie.
De strijd om talent: capaciteit als randvoorwaarde
Bezuinigen met impact: sturen op waarde, niet op volume
Met het ravijnjaar 2026 in zicht neemt de financiële druk op gemeenten steeds verder toe. In deze context is het essentieel om niet blind te bezuinigen, maar strategisch te kiezen waar en hoe te investeren. In plaats van generiek te snijden in budgetten, moeten gemeenten scherpe keuzes maken die bijdragen aan structurele waardecreatie.
Gemeenten kunnen structurele IT-kosten verlagen door shared services, cloud-technologie en open source-oplossingen slim te benutten. Tegelijkertijd vraagt dit om een investeringsstrategie waarin IT-budgetten worden gekoppeld aan zowel bedrijfsmatige meerwaarde als maatschappelijke opbrengst.
Digitale volwassenheid: bouwen aan een inclusieve digitale samenleving
Een eerste stap is het in kaart brengen van de digitale vaardigheden van inwoners en het ontwikkelen van gerichte programma’s om die vaardigheden te versterken. Tegelijkertijd moeten digitale diensten vanaf het begin ontworpen worden met inclusiviteit als uitgangspunt: begrijpelijk, toegankelijk en bruikbaar voor iedereen, ongeacht achtergrond of digitale vaardigheid.
Focus op inhoud: van infrastructuur tot innovatie
De kracht van samenwerking: IT-dienstverlening via gemeenschappelijke regelingen
Samen vooruit: technologie als aanjager voor inclusieve en wendbare gemeenten
Wat zijn jouw prioriteiten en uitdagingen op het gebied van strategische IT-dienstverlening? En hoe zie jij de rol van gemeenschappelijke regelingen daarin?